ستاره مجیدی؛ غزاله اسکندری
دوره 12، 46-47 ، اسفند 1395، ، صفحه 59-74
چکیده
در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانهشناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانههای موجود در فیلم جامهدران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانهشناسی در قالب رمزگانهای معرفیشده از سوی بارت شامل رمزگانهای اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیباییشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی ...
بیشتر
در این پژوهش تلاش بر این است تا با توجه به رویکرد نشانهشناسی از دیدگاه رولان بارت، رمزگانها و نشانههای موجود در فیلم جامهدران بررسی شود. مضامین عمده روش نشانهشناسی در قالب رمزگانهای معرفیشده از سوی بارت شامل رمزگانهای اجتماعی، فنی، ایدئولوژیک، هرمنوتیک و زیباییشناختی است. روش پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی-تحلیلی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در 17 سکانس منتخب فیلم، بیشترین میزان استفاده از نظام رمزگان مربوط به رمزگان فنی و کمترین آن مربوط به رمزگان هرمنوتیک است. همچنین آمار بهدستآمده درصد استفاده از نظام رمزگان سینمایی در17سکانس منتخب فیلم را به گونه زیر نمایش میدهد. رمزگان فنی 94 درصد، رمزگان زیباییشناختی 64 درصد، رمزگان اجتماعی 58 درصد، رمزگان ایدئولوژیک 58 درصد و رمزگان هرمنوتیک 35 درصد از کل آمار را به خود اختصاص دادهاند. تفاوت میان درصدهایهای بهدستآمده نشاندهنده این است که برخی رمزگانها در سطح فیلم بیشتر و برخی کمتر استفاده شده است و این تفاوت به نوع ژانر فیلم نیز بستگی دارد.
ستاره مجیدی؛ محبوبه قدیمی
دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1395، ، صفحه 67-76
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سعی در برجسته سازی شخصیت های اصلی زن داستان و بازنمودهای آنان از دنیای اطراف است که نوع گفتمان غالب زنانه را نشان خواهد داد. رمان «انگار گفته بودی لیلی» بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده است و نتایج نشان میدهد که نویسنده با ترکیب بندی ابعاد گفتمانهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سعی در برجسته سازی شخصیت های اصلی زن داستان و بازنمودهای آنان از دنیای اطراف است که نوع گفتمان غالب زنانه را نشان خواهد داد. رمان «انگار گفته بودی لیلی» بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده است و نتایج نشان میدهد که نویسنده با ترکیب بندی ابعاد گفتمانهای مسلط روزگار خود، در قالب ژانری از پیش موجود، ساختار و نظم گفتمانی موجود و مسلط روزگار خود را باز تولید کرده است. بنابراین، رمان «انگار گفته بودی لیلی»، به منزله رخدادی ارتباطی، فقط بازتابی از کردار اجتماعی نیست، بلکه، با انتقاد از عملکردهای خرافاتی و نگاه های جنسیتی، نظم گفتمانی ویژه ای را بازتولید میکند. در این رمان، نویسنده در به چالش کشیدن تبعیضهای جنسیتی و تقویت گفتمان زنانه موفق بوده است و سعی در حاشیه رانی کنش گفتمانی مردانه نداشته است.